reklama
reklama
"Toto, a ne jiný, je původ všech tyranů: když se poprvé objeví, tváří se jako ochránce." (Platón)

Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech

Autor: Tereza Spencerová | Publikováno: 30.1.2011 | Rubrika: U NÁS
Ilustrace

Rodiče šéfa diplomacie Karla Schwarzenberga využívali k levné práci vězně z kárného a později sběrného tábora Lety u Písku. Uvedl to týdeník The Prague Post s odvoláním na nové vydání knihy Bouře amerického autora Paula Polanského. Nabízíme vám text, který na toto téma vyšel už v roce 2003.
 
Upozornění: následující stránky se vracejí do doby před vypuknutím druhé světové války a nejsou vhodné pro ty, kteří nechtějí znát historii pracovního tábora v Letech, pro ty, kteří nechtějí vědět, jakou roli při jeho vzniku sehrál šlechtický rod Schwarzenbergů, ani pro ty, které nezajímá, jak s tím vším souvisí otec našeho exprezidenta Havla.

Historie, kterou vám chci vyprávět, se začala odvíjet 6. prosince 1939, kdy se nad schwarzenberským panstvím zcela nečekaně přehnala živelní pohroma. Nejprve se spustil déšť a po něm dva dny, které se zdály nekonečné, padaly neuvěřitelné přívaly sněhu; bylo ho tolik, že pod jeho tíhou popadalo čtyřicet procent smrků, borovic, buků, jedlí, kaštanů, javorů, jasanů, topolů, olší a bříz. Deset tisíc hektarů schwarzenberských lesů, hlavního zdroje příjmů tohoto šlechtického rodu, se během dvoudenní kalamity proměnilo v neproniknutelnou spoušť polomů.

Když konečně přestalo sněžit a kníže z věže svého zámku obhlédl panství, byl zděšen. Podle prvních skromných odhadů by s dělníky, kteří byli v okolních vesnicích k mání, náprava škody trvala patnáct až dvacet let. To by se ale pro Schwarzenberky, kteří byli mezi tehdejšími největšími vlastníky půdy v Čechách na jedenáctém místě, fakticky rovnalo bankrotu.

Pomoc v nouzi

Kníže měl své panství rád, řádně se o ně staral a spatřoval v něm pokračování rodové tradice. Co by tedy pro jeho záchranu neudělal! V září 1939 napsal spolu s dalšími dvanácti českými šlechtici prezidentu Benešovi dopis, v němž ho naléhavě žádal, aby se nevzdával Sudet. Když pak Němci obsadili české země, poslal kníže a jedenatřicet jeho vznešených přátel dopis také prezidentu Háchovi, kde se hrdě přihlásili k Čechům, a to i přesto, že většina jejich předků pocházela z Německa nebo Rakouska.

Při pohledu na tu spoušť ale knížeti nezbylo než se zhluboka napít svého oblíbeného šampaňského a obrátit se na protektorátní správu znovu. Tentokrát už ale nepsal prezidentovi, namísto toho vyslal svého advokáta na 5. odbor ministerstva vnitra, by u tamního zástupce ředitele zjistil, jestli by ministerstvo nemohlo na jeho panství zřídit tábor a poslat do něj pracovní sílu, která by pomohla při likvidaci poničeného lesa.

V protektorátu v té době na základě výnosů z let 1927, 1931 a z počátku března 1939 existovalo už patnáct pracovních táborů, do kterých byli sváženi kriminálníci a osoby vyhýbající se práci. Úřady Schwarzenberkovu advokátovi vyšli vstříc, zřejmě i proto, by Němcům ukázaly, že se Češi s nepohodlnými jedinci z vlastních řad dokážou vypořádat i bez německé pomoci, a tak v létě 1940 opravdu vznikl pracovní tábor v Letech u Písku, jehož jediným cílem bylo pomoci Schwarzenberkům z nouze.

Potíže s lidmi

Jako první se v táboře objevily dvě stovky dělníků ze Slovenska, ale knížeti se příliš nezamlouvali. Pracovat uměli, to ano, ale v té době už byli občany cizího státu. Ministerstvo je nemohlo do tábora deportovat nastálo a kníže jim ke své nelibosti navíc za dřinu v lesích musel vyplácet mzdu.

Nespokojenost o něco později nastala i s první várkou 640 českých vězňů, které dodalo české ministerstvo vnitra, protože většina z nich nebyla těžké práce v lese vůbec schopna. Podle dochovaných dokumentů bylo jednomu z nich už třiasedmdesát, mnohým přes šedesát. Většinu četníci zatkli za to, že v hospodách hráli karty v pracovní době, další byli invalidé, kapsáři… Suma sumárum mezi nimi nebylo víc než třicet mužů schopných práce v lese.

Na řadu tedy přišli - po určitém váhání ze strany Schwarzenberků - Židé. Práce bylo dost, tak byli deportováni z celého píseckého okresu. A aby se předešlo výše zmíněným potížím, dostala policie příkaze zatýkat pouze chlapce a muže ve věku od šestnácti do pětačtyřiceti let. Byli práceschopní a nemuselo se jim platit, spíš naopak - měli být jen a prostě, v souladu s přáním Němců, "upracováni". Ostatní Židé si měli na transport do koncentračních táborů počkat doma.

Potíže s "pracovní silou" v té době nepostihly jen knížete Schwarzenberga, nýbrž i podniky rodiny Havlových. Sám Miloš Havel, jehož bratranec byl údajně jedním z dozorců v letském táboře, kde patřil k nejbrutálnějším, udal gestapu šest svých židovských podílníků na Barrandově, za což ho říšský protektor Reinhardt Heydrich odměnil tím, že mu připsal jejich podíly. Heydrich měl ostatně rodinu Havlových v oblibě; chodíval na šampaňské do Lucerny, odkud do Let putovalo několik číšníků - stačilo, když z nepozornosti vylili skleničku. V Lucerně se ostatně Heydrich nechal vyfotografovat s malým Václavem Havlem, naším budoucím prezidentem. V den jeho narozenin si ho v paláci Lucerna pěkně posadil na koleno a při pohledu do objektivu se zeširoka usmál…

Vyřešili to Cikáni

Ani Židé však Schwarzenberkovy lesy od polomů nezachránili - byli to vesměs intelektuálové, právníci, lékaři, v lese toho moc nezmohli, a tak se z pohledu knížecí rodiny proměnili jen v pouhé hladové krky. Zbavili se jich poměrně rychle: nákladní vozy je odvezly na nádraží a odtud už směřovali rovnou do Terezína.

Jakmile veškeré pokusy sehnat pracovní sílu mezi Čechy či Židy selhaly, obrátila se pozornost všech zúčastněných na Cikány. Po prvních pochybách o smysluplnosti takového kroku - nedůvěra v jejich pracovní schopnosti byla už tehdy přece jen příliš velká - byly ke konci roku 1942 do Let, tábora původně určeného pro 380 lidí, navezeny více než dva tisíce Cikánů, v mnoha případech celé rodiny. Z mužů se vyklubali zdatní dřevorubci, ale starci a malé děti si do tábora z velké části přijeli pro smrt, obvykle z rukou českých dozorců. Našly se mezi nimi sice výjimky, které neztratily lidskost, ale většinou nedopadly dobře. Pro nadbytečnou lásku k vězňům je udali sami jejich kolegové. Nikomu to nevadilo - v Německu Cikány už od roku 1933 zavírali do Dachau a v masarykovském Československu, kde byl v roce 1927 vydán výnos omezující kočování pobudů, neměla většina Cikánu nárok ani na občanství.

A zbytek příběhu už je smutně známý. Část romských vězňů skončila v koncentračním táboře v Osvětimi, z Let jich na konci války vyšlo živých jen pár. Kníže Schwarzenberg, kterému Němci nakonec zabavili sídlo, ale dál mu do menšího zámečku dodávali nedostatkový benzin do jeho packardu, byl po válce oslavován za předválečné vlastenecké postoje. Havlovi měli Lucernu, Barrandov a všechno ostatní. Ačkoli se celou historií táhne výhradně česká, a ne německá niť, podle dobových emocí se vlastně ani nic moc nestalo.

Vlepená stránka

Předchozí řádky jsou velmi stručným shrnutím více než dvousetstránkové knihy Bouře, kterou u nás sepsal a vydal Američan Paul Polansky. Tento jednašedesátiletý (sic) chlapík z Idaha a bývalý juniorský mistr USA v boxu v střední váze do Čech přijel v roce 1994, původně jako genealog, aby vypátral původ jakési americké rodiny. V třeboňském archivu přitom narazil na nedotčené balíky dokumentů týkajících se pracovního tábora v Letech To téma ho chytlo.

"Přišel za mnou jen tak z ulice a ukázal mi, co zatím nashromáždil," vzpomíná Fedor Gál, majitel vydavatelství G plus G. "Ohromilo mě to a dlouho jsem nad tím textem váhal. Dával jsem ho číst svým přátelům, aby mi poradili, jestli to mám vydat. Většina z nich byla na rozpacích." Jejich pocity nejspíš nejlépe vystihl slovenský profesor Peter Zajac, který na zadní obálce knihy napsal, že "Polansky (…) před námi otevírá tušený, avšak úzkostlivě skrývaný svět našeho studu za to, co nechceme vidět."

Paul Polansky sbíral materiály ke knize pět let a pomáhala mu v tom mimo jiné i Romka, jejíž matka protrpěla pobyt v Letech na vlastní kůži. "Polansky mi přinesl kila xeroxových kopií dobových dokumentů," konstatuje Fedor Gál. "Přesto mi údaje o Havlových a Schwarzenbergovi, které zveřejnil ve svém textu, připadaly tak neuvěřitelné, že jsem pro jistotu vyslal svého právníka, aby je ještě jednou ověřil, pro klid svědomí. Výpisy z katastrů a místní kroniky nabízejí hodně prostoru pro spekulace. Třeba když právník našel v archivu v knize katastrů mezi dobovými stránkami psanými rukou vlepený čerstvý strojopis, který dokládal Havlovo vlastnictví Barrandova. Neměl jsem ale kapacitu, ani motivaci hrabat se v tom vážněji."

Mlčeti zlato

Krátce před vydáním knihy se s Polanským v jedné pražské literární kavárně sešel Karel Schwarzenberg, potomek hlavních "hrdinů" knihy Bouře a někdejší kancléř prezidenta Havla. O předmětu jejich hovoru máme jen svědectví Paula Polanského, a i to jen z druhé ruky. Schwarzenberg Polanskému navrhl, že věnuje nějaké peníze pro pietní místo v Letech.

"Když jsme při příležitosti vydání knihy v roce 1999 uspořádali tiskovou konferenci, z mnoha pozvaných novinářů na ni přišel jen jediný, a ani ten pak o ní nenapsal ani řádku. Knihkupci ji nechtěli, nikdo o ni neměl zájem, prostě se rozhostilo naprosté ticho. Bylo to zvláštní ale o důvodech toho stavu nechci spekulovat, i když názor samozřejmě mám. Máme zřejmě ve zvyku problémy řešit tak, že je zameteme pod koberec," říká Fedor Gál.

Krátce nato praskla v patře nad skladem nakladatelství voda a celý náklad Bouře zničila. Pojišťovna škodu zaplatila a příběh pozoruhodné knihy se uzavřel. Zůstalo jen pár výtisků a Paul Polansky odjel z České republiky do Kosova, kde se začal starat o romský uprchlický tábor.

To nemůže být konec

Možná někoho napadne, proč o této nepovšimnuté knize píšu až teď, kdy je například Václav Havel už jen soukromou osobou, a nikoli mnohými zbožňovaný prezident. Je to prosté: dřív se mi ta kniha do ruky nedostala a o faktech v ní uvedených jsem neměla ani potuchy. A ani teď nechci Václava Havla nebo Karla Schwarzenberka nijak skandalizovat. Za své rodiče přece nikdo nemůže a na to, abych z odstupu času hodnotila, jak se kdysi zachovali jejich předci, si netroufám. Kdo ví, jak bych se v takové vypjaté době zachovala já?
 
Jen se mi vtírá na mysl pár otázek, a to pěkně neodbytných. Třeba tahle: Když se Václav Havel jako prezident uměl za celý národ omluvit Němcům za odsun - což podlé mého učinil vcelku správně --, proč v sobě nenašel sílu a neutrousil také pár slov o "barrandovských" Židech a neudělal to jen za svou rodinu? Bylo by to přinejmenším gesto moudrého muže, za kterého se tak rád vydává. Bez této omluvy vypadá jeho postoj vůči odsunu jen jako velmi pokrytecká snaha udělat ze sebe apoštola pravdy a někomu se tím zalíbit.

A zajímalo by mě také, proč si té knihy tak ostentativně nikdo nevšiml. My, Češi, se rádi stavíme do pozice nevinných a bezmocných obětí, nejprve nacismu, pak komunismu, ale Bouře otevřeně vypovídá o našem, českém, nenacistickém a nekomunistickém, čistě lidském podílu na tom všem.
 
Rádi vykreslujeme masarykovské Československo jako oázu demokracie, ale přitom jsme - v rámci udržení tohoto ideálu - nuceni důsledně zamlčovat jeho stinné stránky. Byl to snad ten důvod, proč o knihu nikdo neměl zájem? Je snad tohle důvod, proč první tři oslovení překladatelé odmítli Polanského text převést z angličtiny do češtiny? Nebo vadilo, že nám do minulosti vrtal nějaký cizák? Nebo si snad někdo nepřál, aby se o této knize vůbec vědělo?

Odpovědi na tyto otázky neznám a nejspíš se jich asi nikdy ani nedopátrám, protože si je každý z nás nese sám v sobě. Vím ale, že čím déle si budeme sami před sebou zastírat své dějiny, tím déle nám bude trvat, než pochopíme, kdo vlastně jsme, než poznáme svou národní identitu.

"Říkal jsem Polanskému, že po přečtení jeho knihy mám dojem, že nemá Čechy rád. On se jen usmál a řekl, že je to právě naopak," vzpomíná Fedor Gál. Tomu rozumím.

Tereza Spencerová, Mladý svět č.12/2003
 

PS.
Místopředseda Senátu Petr Pithart (KDU-ČSL) k nynějšímu opětovnému vydání Bouře týdeníku The Prague Post řekl, že obvinění, která Polansky vznesl, je nutné vzít vážně: "Jestliže to, co Polansky říká, je pravda, (Schwarzenberg) bude muset s něčím přijít a usmířit se se svojí minulostí."

reklama
33956 čtenářů | 30 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(V. Stech, 16.4.2011 15:38:24)
Odpovědět
To se zase neco povedlo. Havel posilal nesikovne cisniky do tabora pro Romy v Letech. Opravdu obsluhovali Heydricha v luxusni restauraci cikani ?
Ten clanek zapadne na web plny nesmyslnych konspiracnich teorii primo perfektne. :)
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(Bohumil Šourek, 3.7.2011 17:23:04)
Odpovědět
A co takhle přečíst si to ještě jednou? A pořádně!
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(Jindřich, 5.1.2012 16:53:06)
Odpovědět
Jednou bylo až moc.
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(maros, 20.7.2011 20:02:49)
Odpovědět
Neviem co je pravda ... ale Schwanzerberg ci jak sa to pise je ... jeden velky klamar ... zucastnuje sa Bilderbergu teda bol tam a to sveči otom že spada do systemu kretenov ktorym ide o NWO takže je dost možno ze jeho rod bol takeho niecoho schopny
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(Josef Burián, 1.2.2011 13:56:24)
Odpovědět
Za své rodiče nikdo nemůže, jako autorka nemůže za to, že trpí transsxualitou a byla dřív chlap
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(čtenář, 19.3.2011 18:24:43)
Odpovědět
Buriane,co to s tím má společného?Vy jste ale kus vola,oprava,ne kus,ale celý.
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(vizír, 31.1.2011 0:51:13)
Odpovědět
.. a už víme proč Schwarzenberg tak do roztrhání těla slouží židům a jejich agendě ať je jakkoliv škodlivá pro náš stát i pro Evropu .. když na něj mají takové kompromitující materiály

...a on ví že to na něj v případě jeho neposlušnosti můžou vytáhnout skrze jejich media třeba zítra a nejen u nás, no a václav blekota 1. je to samé v bledě modrém
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(Fat Old Sun, 31.1.2011 10:24:49)
Odpovědět
Jo, jo, Veškrna a Ćernokníže, naprosto falešní kazatelé a prohnilí proroci, ale o to horlivější přisluhovači Nového světového řádu.
Nabízí se otázka, proč na to musel přijít americký občan a ne naši historiční badatelé? Zřejmě také, jako novináři, musí splácet nějaké hypotéky ...
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(nemilovnik Havla, 31.1.2011 11:03:01)
Odpovědět
hlavně by to chtělo bádat v archivech Gestapa !
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(Huckleberry, 31.1.2011 13:26:06)
Odpovědět
Jenom mě nejde do hlavy, jakto když do tábora dovezli cikány, pak do Osvětimi mohli dovést Romy.... a o romské sekci v Osvětimi jsem také nečetl v literatuře kterou vlastním.Zřejmě je multikuturně zastaralá
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(Jindřich, 5.1.2012 16:51:47)
Odpovědět
Když ono se v Osvětimi mezi Romy a Cikány nerozlišovalo. To bude asi tím. Ale, je-li to pro Vás profilující problém, napište o tom monografii
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(Tonda, 31.1.2011 15:20:31)
Odpovědět
Havla a Swarzenberga nemají rádi například lidé s ultrapravicovými sklony (netvrdím, že je to autorka). Tito lidé,taky často nenavidí rudé a přitom v tomto případě rádi převezmou komunistické metody. Důkazem toho, že Havel a S. jsou zloději a lumpové je přece už to, jak se chovali jejich otcové. Ani autorka, zdá se, není úplně nezaujetá. Havel se prý rád vydává za moudrého muže. Proboha vždyť je to patrně náš nejslavnější dramatik a esejista. Ten se, věřte mi, vydávat za moudrého opravdu nemusí,on jím je. Ke kauze: Nemám nic proti zveřejnění, pokud je to skutečně pravda. Tohle není jediná kniha, která by si zasloužila vyjít, ale peníze na to nejsou, to je osud mnoha děl. Lid chce holt bulvár a srandu a né babrání se v historii.
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(Michal, 31.1.2011 15:58:58)
Odpovědět
Tak nevim ale Havel a inteligentní člověk ? Vždycky když jsem někde slyšel ty jeho blepty a většinou nesmyslný ! sem nevěděl mám-li se smát bo brečet :)
Mimochodem za jeho charakter mluví jeho politické činy a v žádném případě nějaké propagandistické eseje !!!
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(vizír, 31.1.2011 16:14:38)
Odpovědět
Jestli to chápu dobře tak tím že podporujete havla tak se cítíte jako někdo kdo se vymezuje proti ultralevici i ultrapravici
... to je ovšem absolutně absurdní jelikož právě Havel a jeho squadra jsou zde zástupci obojího.
Pokud pominu havlovu mimořádnou aktivitu proti zákazu KSČ, fakt že si v "disentu" rozuměl hlavně s těmi nejfanatičtějšími nejnenávistnějšími "bývalými" bolševiky ,včetně trockistů (Uhl) , tak především po revoluci zde aktivně propagoval ničivé extremistické ultralevicové ideologie jako např. multikulturalismus založený na nenávisti k nám, aktivně podporoval kriminálníky a dokonce je po tisících propouštěch mezi normální liid aby mohli opět vraždit a krást(i tato krimnofílie je ultralevicový světonázor ve kterém kriminálníci jsou vždy "oběťmi společosti", neboli revoluční avantgadra neboli podle Havla bojovníci za lepší příští),
dále aktivně a bezvýhradně podporuje i ten nejextrémnější nejrasističtější nejnenávistnější sionismus , stejně tak je dlouhodobým omlouvačem Saudské Arábie, nemluvě o jeho kontaktech na lansmanšaft jenž je jednoznačně neonacističký ... to vše v souladu s "tradicí" jeho zločinecké kolaboranstké rodiny
.. o havlovi se dá říci jediné: bylo by lépe kdyby se nenarodil
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(Fiter, 21.3.2011 9:56:57)
Odpovědět
Havel náš nejslavnější dramatik a esejista? Pane Bože do koho jsi to duši vrazil.Pane vražte si jednu po hubě a podobné hovadiny už nepište.
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(martin, 31.1.2011 16:47:17)
Odpovědět
Hitler měl za úkol zlikvidovat neposlušné židy a neposlušné svobodné zednáře v Evropě a následně jim zabavit majetek.To byli ti židé, kteří se cítili hlavně jako občané dané země a nechtěli se stěhovat někam do Palestiny, nebo přispívat na její obsazení. Koncentrák byl prostě trest od svých bratří. Stejně tak dopadli i svobodní zednáři, kteří nechtěli pustit chlup. Nejsmutnější na tom je, že to vše bylo financováno a organizováno právě židy hlavně přes banky USA a Švýcarska. Jejich heslo je přeci: "účel světí prostředky, že"?
Dnes se pořád jen mele a mele o chudácích židech(příkaz k jejich likvidaci dali sami jejich bratři), ale že nejvíce mrtvých ve druhé válce měli křesťané o tom se vůbec nemluví. I to byl cíl druhé války. Zlikvidovat co nejvíce křesťanů. Masakr co?
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(hrouzek, 31.1.2011 20:25:42)
Odpovědět
že takové nesmysly tvrdí údajně jakýsi Polansky není divu,pravděpodobně byl hodně byt jako boxer do hlavy.Smutnější je,jestli je pravdou,že se přidává i Fedor Gál( pochybuji,že by byl tak hloupý).Jak mohl třeba spolupracovat kníže a M.H. s Heydrichem od r.1939,když tento vrahoun přijel do t.zv.protektorátu až v září 1941.Vrcholem hlouposti je pak psat,že připisoval majetek židů Miloši Havlovi.....To netvrdil ani republikán Sládek ,který zase nechal houpat prezidenta Havla v kožených kraťasech jako malého kloučka na kolenou Heydricha.Divím se,že takové cypoviny může někdo vůbec napsat.Pokud si Fedor Gál opravdu myslí,že je to pravda a má na to dokonce doklady,nechť je vydá ve svém vydavatelství vlastním nákladem peněz má dost,získal jich podvodem za prodej televize NOVA kniha půjde jistě na dračku .
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(babka, 21.3.2011 7:36:44)
Odpovědět
Milý pisateli, když je někdo bit, tak se píše měkké i a když někdo potřebuje bydlet, tak byt je s tvrdým. Naučit češtinu dřív, než budete něco psát a nebo si to napsat nanečisto a pak dát někomu zkontrolovat. Jinak je tady hodně špíny, když mám čas, tak to čtu. Havla ráda nemám a i když se vydává za kdovíco, hlavně je velký ješita, který neuměl odejít důstojně. No a o charakteru pomlčíme.
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(ondřej, 21.3.2011 16:38:16)
Odpovědět
Celkově se to jeví jako nedůvěryhodná pitomost!
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(kytka, 21.3.2011 18:22:56)
Odpovědět
Fotografie byla otištěna v novinách,někdy kolem roku 1990.Už ale nevím,které oviny to byly,možná Telegraf, Necencurované noviny,nebo něco jiného.
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(čeněk krchov, 22.3.2011 13:43:20)
Odpovědět
Tak on ten tak medializovaný "vyhlazovací tábor" byl vlastně zřízen kvůli rodině našeho knížete pána- to je fakt bomba. Hlavně, že se přihlásili k Čechům, vše odpuštěno... O kolaborantské minulosti rodiny Havlovy se naopak všeobecně ví, jsou tu ještě starší ročníky, kteří to pamatují. Akorát jsem nikdy nechápal komanče, proč v tom pamfletu proti Vaškovi psali chujoviny a skutečně závažné věci tam neuvedli (starý gestapák Vavrečka apod.). Zřejmě měli strach, že by ty ženy z fýdecko- pístecké mlékárný mu fakt přijely na Hrádeček tu hubu rozbít a nepomohla by mu ani ta STB ochranka, co ho tam hlídala..
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(Lada, 1.2.2011 0:39:26)
Odpovědět
V textu se uvadi prapodivne datum, kdy knize Schwarzenberg mel psat nalehavy dopis presidentu Benesovi, aby se nevzdaval pohranici: zari 1939. To by psal uz po zaboru Sudet (v roce 1938) a obsazeni ceskych zemi - 15. brezna 1939!!! Krome toho byl uz prezident Benes v te dobe v londynske ilegalite!!!
Korektujte text pred jeho otistenim!!!
Vašík Havel a Heydrich
(Topýr, 11.2.2011 11:19:08)
Odpovědět
Viděl někdo tu fotografii? Autorka o ní píše jako o hotovém faktu, ale nikdo ji zatím neviděl.
Re: Vašík Havel a Heydrich
(karel, 3.3.2012 20:34:03)
Odpovědět
stačí kliknout na:
http://hedvicek.blog.cz/0912/pripad-nepovsimnute-knihy
a zajet dolů pod článek... každý chytřejší člověk to dokáže bez problémů najít, ovšem když se chce...
Re: Vašík Havel a Heydrich
(jackal, 22.7.2011 12:10:44)
Odpovědět
ano, to je specialita Terezky, tvrdi, osvetluje, ale link na obrazek, ke vsemu tak dulezity, proste chybi ... a nebude, vsadte se
Re: Vašík Havel a Heydrich
(Nika, 17.11.2011 5:39:47)
Odpovědět
Ta fotografie existuje, viděla jsem ji.
Re: Vašík Havel a Heydrich
(Chtěl bych se jmenovat Jan, 24.1.2012 18:49:03)
Odpovědět
Stačí zadat "Havel Heydrich" do googlu a uvidíte sam/a ;)
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(Ferda, 23.3.2012 0:27:59)
Odpovědět
Zajímavá změna,do zběrného tábora cikáni a do koncentráku romové.No nic,alespon je donutili makat
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(deff, 7.4.2012 11:01:00)
Odpovědět
Příčinu neúspěchu prvního vydání lze nalézt v kapitole "Mlčeti zlato". Ten člověk naivně navštívil Schwarzenberga před vydáním knihy. Něco takového dát na světlo boží lze jedině vyvoláním překvapivé "bouře", kde nebude čas pro ty, co by to chtěli zhatit.
Re: Případ nepovšimnuté knihy. Havel udával Židy a Schwarzenberg používal k práci vězně z tábora v Letech
(deff, 7.4.2012 11:02:37)
Odpovědět
Chápu to, ten člověk chtěl projevit přirozenou slušnost, nechtěl jednat unáhleně a nejspíš neznal jak to tady chodí.
Ale prostě takto se zachovat bylo jako vynalézt free energy zařízení a namísto roztroubení informací do stovek webů s tím jít k ČEZu, Akademii věd a patentovému úřadu.
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Průzkum
Co říkáte na Janečkovu ďábelskou vizáž? Karel Janeček, šéf Nadačního fondu proti korupci, se nechal vyfotografovat v zajímavém převleku. Viz článek (http://freeglobe.parlamentnilisty.cz/Articles/1709-to-neni-normalni-janecek-jako-dabel-prava-tvar-protikorupcniho-bojovnika-satanista-okultista-zednar-nebo-jen-zhuleny-mimon-hlasujte.aspx) Myslíte si, že...
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď